tirsdag 7. februar 2012

Nyyydelig saus, til feks kylling - lavkarbo ♥

Mmmmm, en skikkelig god saus til steikt kylling :)

Har tenkt ei stund på jevning til sausa. Eggeplomme, 
JBK, fiberhusk.... men eg er ikkje heilt fornøgde med 
dei... Siste dagane har eg tenkt litt annerledes, og i dag 
har eg prøvd :) Og det var både godt og smart det. Eg 
kokte og 'mosa sellerirot :) Enkel og ganske 
smaksnøytral jevning til saus. 

Denne sausen vart litt lik Bretagne kyllingsaus, og det
var nettopp den eg hadde i tankane i dag.

Oppskrift:
100 g sellerirot i terningar
2,5-3 dl buljong eller kraft
2 fedd kvitløk (passa til denne sausen)

2-2,5 dl fløte
ca 75 g paprika kutta i små bitar
1 ts tomatpure
salt, pepper og paprikapulver

Kok sellerirot (og kvitløk) mørt i buljongen, 
ca 15 minutt.

Mos det med stavmikser.

Ha så oppi fløte og tomatpure og paprikabitane. Lat 
det putre ett par minutt. Smak deg til med krydder.
















Knallgod saus til steikt kylling og steikte/woka grønsaker.
(blomkål/brokkoli fikk ett oppkok i vatn først)

Mmmmm, en aldeles nydelig saus. Velbekomme :)

Mosa sellerirot som sausjevner vil eg prøve til mange 
fleire sausar.

7 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, det var veldig godt :)

      Slett
  2. Denne sausen var nydelig! :-)
    Jeg hadde sikkert for lite sellerirot eller for mye væske i, for min ble litt for rennende. Men kommer absolutt til å lage den igjen! Ganske lik bretagnesaus ja:-)

    Ble kjempe glad da jeg snublet over bloggen din. Nå har jeg mange deilige oppkrifter å prøve fremover:-)

    Ha en fin dag!

    Hilsen Sissel

    SvarSlett
  3. Hei! Jeg laget saus - det er virkelig nydelig! Men jeg hadde ikke sellerirot, brukt hvetemel isteden. Mye bedre enn TORO!!! Takk for oppskriften.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Ja den var kjempegod. Er so kjekt når en treffer skikkelig :)

      Slett