lørdag 25. februar 2012

Brownies - lavkarbo ♥

Nydelig Brownies, seig og god :)












100 g smør
½ dl fløte
150 g 86 % sjokolade
3egg
100 g tagatesse
75 g malte mandler
1 ts Bourbon vaniljepulver
1 ts bakepulver

Smelt smøret i ei panne og ha i fløten. Varmes før du
har oppi sjokoladen i bitar. Rør mens sjokolade
smeltar, og blandinga blir jevn og tjukk.
Pisk sammen egg og tagatesse, men ikkje til dosis.
Mål opp malte mandler, bakepulver og vanilje.

Bland alt det 'våte' i det tørre, og visp sammen til ei
tjukk og litt seig masse.















Fordel røra i ei bakepapirkleddform på 20 x 30 cm.














 160 grader ca 15 minutt.














Mmmmmmm, seig og god brownies :)



12 kommentarer:

  1. Hei.

    Denne såg veldig god ut!! Går d bra om jeg bruker 70% sjokolade?

    Kjempefin blogg som jeg må innom daglig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du kan bruke 70 % sjokolade, men då ville eg ha brukt litt mindre søting.

      Slett
    2. Kjekt at du likar bloggen min :)

      Slett
  2. har laga denna i dag, kjempegod. Men måtte steike lengre enn 15 min, da var ho heilt rå også på toppen. Steikte vel ca 30 min.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra du likte den :) Mi var heilt ferdig etter 15 minutt. Kanskje forskjell på ovnene våra. Men etter 30 minutt kunne den vel ikkje vere brownies-seig i midten?

      Slett
  3. Denne må eg teste ut :) Jeg har lagtet brownies med rått økologisk kokosmel som jeg kjøpte på helsekosten, den ble også veldig god. Kjekt å komme over oppskrifter på sunne kaker! Takk for denne Mariann :)

    SvarSlett
    Svar
    1. :) Ja, det er kjekt å kunne kose seg sunt :)

      Slett
  4. Dette så godt ut! Lurer på hvor jeg kan få tak i 86% sjokolade?? Har ikke funnet det noe sted. Vet du om det er mulig å få tak i på nett? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Om du skal handle sjokolade på nett ville eg valgt tagatose-sjokolade på feks funksjonellmat.no. Her i bygda får eg tak i freia 86 % på Kiwi og Mega. freia sin på nett veit eg ikkje om. Men om den/dei butikkane du handlar på fører Freia sin 70 % sjokolade, kan dei sikkert ta inn 86 % om du spør :)

      Slett
  5. har du næringsinnholdet? Altså hvor mye kalorier, fett og karbohydrater det er i den? :) Ser veeldig god ut!!

    SvarSlett
  6. Hei! Nå har jeg prøvd meg på kaken din. Den ble kjempegod! Gjorde imidlertid et par justeringer underveis, i tillegg til at jeg brukte 70% sjokolade i stedet for 86%. For det første ble kaken veldig søt (som du også nevner, at man kanskje burde holde litt igjen på søtstoffet!), og for det andre ble selve røra litt tynn, så tilsatte litt mer mandler, og en god teskje fiberhusk. Min stekte i ca. 25 min-30 min, litt usikker. Tenkte det var greit å lese for de som skal prøve seg videre ;)
    Takk for enkel, flott og nydelig oppskrift!

    Hilsen Therese

    SvarSlett
  7. den så utrolig god ut!! Takk for bloggen din :D hva er taggatesse? Jeg har kruskakli og fiberhusk i hus, og de andre ingrediensene... kan jeg erstatte tagatesse med noe av dette?

    SvarSlett