søndag 22. januar 2012

Troika - lavkarbo ♥

So har eg prøvd meg på Troika, har tenkt på
det lenge... litt tidkrevande, må lages over 2 dager.
Vel no har eg prøvd, og nam nam nydelig sjokolade :)

Kvelden før du har tenkt å lage Troika må du
skolde 250 gram mandler. Og lage trinn 1 på
trøffelkremen.

Forma mi er ca 20 x 30 cm, passe porsjon til den.
Legg ett bakepapir i botnen på den.

Trøffelkrem:
50 g 86 % sjokoldae
18-20 g tagatesse
1,5 dl fløte

Kok opp fløte og tagatesse og ta det av plata.
Legg sjokoladen oppi den varme fløten, oppdelt
i bitar. Rør litt mens den smeltar. Sett den til kjøling.
No skal denne stå kaldt til dagen etter.
Då skal den piskast opp, før du stryker den på som lag 2.

Marsipan:
250 g mandlar - skal malast so fint som mulig
62 g tagatesse
1/2 ts tragant
15-20 ml eggekvite - prøv deg fram

 
Min marsipan vart nyyydelig på smak, perfekt søta.
Men den vart litt tørr, og vanskelig å arbeide med.
Trur det var fordi den var for grovmalt... må prøve å 
forbedre denne. Men i ferdig sjokolade var den god.

Kjevle ut marsipanen og  legg det som første lag i forma.
ha bakepapir under, og kanskje over.
Eg har metallkjevle, so eg treng ikkje det.
Sett forma i kjøleskapet sånn at marsipanen blir kald.

Pisk so opp trøffelkremen, og legg den som lag nr 2
i forma. Sett den på nytt i kjøleskapet.


Gele: som du kan lage med en gang du begynner
å lage denne troikaen.

5 gelantinplater
3 dl passe sterk FunLight saft, bringebær
Legg gelantinplatene i kaldt vatn i 10 minutt
kok opp safta og ha so i gelantinen og rør godt.
Sett geleen til avkjøling i kjøleskap.
Når den er passe stiv, slår du den over som lag nr 3.


Inn i kjøleskapet med det igjen.
No må det stå til det er gjennomkaldt, geleen er 
skikkelg stiv. Det skal no dyppast i sjokolade.
Til kaldare bitane er, til lettare er det å dyppe.

Eg ønskar meg forresten en potetgaffel, då trur eg 
dyppinga blir noke mindre grisete, fro det er den ;)

Sjokoladetrekk:
ca 100 g 86 % sjokolade
7,5 ml flytande natreen

Eg har brukt flytande natreen, for å sleppe den
knasande sjokoladen det blir om eg brukar
tagatesse. Tagatesse gir god smak, men den vil
ikkje smelte skikkelig i sjokoladen.

Smelte sjokoladen, tilsett so natreen.
Dypp i passe store sjokoladebitar.
Sett kjølig til sjokoladen er heilt stiv.

Oppbevar i tett boks i kjøleskapet, om ikkje du 
spiser dei opp før du kjem so longt ;))

Nyyyt, knall god kaffesnop

9 kommentarer:

  1. Hvor mye karbo er det i dette?

    SvarSlett
    Svar
    1. Har grovrekna litt, og kom til ca 50 gram karber. Men du får minst 50 passe store bitar :)

      Slett
  2. Skjønner godt at dette var litt tidkrevende :) men ser jo helt nydelig ut! Perfekt for troika elskere:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tar litt tid, men det egentlig tida i kjøleskapet som tar mest tid :) men den var absolutt verdt det :)

      Slett
  3. Har delt lenka di til mine venner som er begynt med lavkarbo! :-)Håper de finner veien inn på denne flotte siden din, og får masse gode oppskrifter og tips til lavkarbokostholdet!

    Takk!

    Hilsen Elly

    SvarSlett
  4. Tusen takk for det Elly :) Kjekt å lese :)

    SvarSlett
  5. Dette lagde jeg i jula, det ble såå godt! Tar jo lang tid som du sier, men det er verdt det :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, absolutt verdt det :)

      Slett